Dennis Lute

Functie Support medewerker ICT
Afdeling Informatievoorziening
In dienst sinds 2022

Dennis Lute werkt bij OVER-gemeenten, maar zijn vrije tijd brengt hij graag bij de lokale omroep van Uitgeest door. Als hij over audiovisuele apparatuur praat, gaat hij stralen. Het geluid bij de raadsvergadering goed afstellen of een kapot beeldscherm weer tot leven wekken? Doet hij met plezier. Dat viel zijn collega’s op. En daardoor kon hij doorgroeien naar een functie die perfect bij hem past: als supportmedewerker ICT.

Dennis kwam bij OVER-gemeenten binnen als facilitair medewerker, een functie die hij ook bij een andere gemeente had vervuld. “Het was wel even wennen”, vertelt hij. “Bij mijn vorige werk hadden we dertien man op facilitair, hier bestond het team uit twee dames en ik. Ik dacht wel even: ‘is dit alles?’. Maar het was gelijk een warm bad.”

“Een breed takenpakket maakt het leuk, elke dag hetzelfde doen is niets voor mij.”

Breed takenpakket

Een kleiner team betekent ook: een breder takenpakket, van de schoonmakers aansturen tot aanbestedingen voorbereiden. “Dat maakt het leuk, elke dag hetzelfde doen is niets voor mij.” Onvermijdelijk kwamen er ook taken op zijn pad die minder bij hem pasten, zoals koffieschenken. “Het is niet mijn ding, maar ik deed het natuurlijk wel met een glimlach.”

“Wij moeten koffiedrinken”

Als facilitair medewerker kwam Dennis veel collega’s van verschillende afdelingen tegen. Zo raakte hij eens aan de praat met het afdelingshoofd van ICT, met wie hij een enthousiast gesprek had over camera’s en audiovisuele systemen. “Niet veel later zei de teamleider van ICT tegen mij: we moeten eens gaan koffiedrinken, want ik heb ideeën over een functie die volgens mij wel goed bij je past. Ik had nooit gedacht dat een gewoon gesprek zo’n vervolg zou krijgen, en dat er dan mensen zijn die voor je willen regelen dat je goed terechtkomt.”

Soepele overstap

Bij de overstap werd rekening gehouden met zijn oude team; die hoefde hij niet zomaar in de steek te laten. “Ik had zoveel taken, dat draag je niet even in een weekje over. Van mijn leidinggevende mag ik daarom sowieso een uur in de week met ze koffiedrinken. Dan bespreken we waar zij tegenaanlopen.”

Groeien in het vak

Ondertussen is hij zich volop aan het inwerken als support-medewerker. Hoewel hij al kennis had over hoe je bepaalde storingen kunt oplossen, leert hij nu om dieper in de systemen te duiken. “Mijn directe collega gaat over 1,5 jaar met pensioen en het is de bedoeling dat ik dan samen met een collega zijn hele takenpakket overneem. Ik krijg dus steeds meer kennis en verantwoordelijkheden.”

Team Werkgeluk

Dennis weet daarnaast tijd te vinden om zich op andere manieren voor de organisatie in te zetten: hij is onderdeel van het Team Werkgeluk, dat bijvoorbeeld een zomerfeest en een eindejaarsfeest organiseert. “Dat is ontzettend leuk. We proberen sowieso iedere maand iets te bedenken. Met Valentijnsdag zorgden we bijvoorbeeld voor chocoladehartjes, en we hebben ook een Vitaliteitsweek georganiseerd. Je merkt dat collega’s dat waarderen, er wordt over gepraat.”

Gezien worden

“Je voelt je geen nummer”, vat Dennis samen hoe hij het werken in een kleinere organisatie ervaart. “Je hebt contact met allerlei verschillende collega’s en iedereen is bereid je te helpen. Gisteren kwam de wethouder nog binnen om te vragen hoe het ging, of ik nog blij ben bij ICT. De burgemeester hetzelfde. Dat vind ik heel leuk, ze hóeven het niet te doen. Dan voel je je wel gezien, niet alleen door de organisatie, maar ook door de twee gemeentes.”